*/1
Veelzijdig & oprecht

Vorig jaar mocht Leeuwarden zich een jaar lang Culturele Hoofdstad van Europa noemen en dat heeft de Friese horeca geen windeieren gelegd. Nieuwe restaurants, eetcafés en koffiebarretjes schoten als paddenstoelen uit de grond en steeds meer toeristen weten de provincie te vinden. Hoe speel je als Friese horecaondernemer slim in op de ontwikkelingen die gaande zijn in de lokale horeca? Jan Tjip Douwstra en Cor Boonstra, beiden ondernemer en geboren en getogen Fries, delen hun belangrijkste inzichten.

Oprechte gastvrijheid
Het onderscheidende element van de Friese horeca zit volgens Jan-Tjip vooral op persoonlijk vlak: “Een veelgehoorde reactie van toeristen is dat ze Friesland als ‘oprecht gastvrij’ ervaren. Men wil hier de gast oprecht helpen. Ik denk dat we ons daarin onderscheiden. Overigens zonder dat we daar veel moeite voor hoeven te doen, want die oprechtheid zit gewoon ín de Friezen.” En juist aan de oprechtheid heeft het horecapubliek een sterke behoefte; Nederlanders zijn wel klaar met brutaliteit. Cor beaamt dat: “Zeker nu veel dagjesmensen vanuit de Randstad onze provincie ook weten te vinden, kunnen we ons op dat vlak onderscheiden. Als Friese horecaondernemers zich daar bewust van zijn, biedt het zeker kansen om daar slim op in te spelen.”  

Lokale leveranciers
Friesland is qua landschap misschien wel de meest veelzijdige provincie van Nederland.. Die variëteit biedt geweldige kansen voor de horeca, legt Cor uit. “We hebben in Friesland een enorme rijkdom aan lokale producten. We hebben akkerbouwers, veeboeren, zuivel leveranciers, maar in de bossen kun je bijvoorbeeld ook zelf paddenstoelen plukken. Creatieve chefs en horecaondernemers kunnen in onze provincie alles krijgen wat ze willen.” Volgens Jan-Tjip is het werken met lokale producten een mooi voorbeeld van een landelijke trend die in Friesland uitstekend tot zijn recht komt. “In Amsterdam zijn er weinig restaurants waar de nadruk wordt gelegd op het gebruik van lokale producten, dat aanbod is hier aanzienlijk groter.” Friese ondernemers zijn oprecht trots op hun provincie en dragen dat uit door lokale leveranciers bij hun horecaonderneming te betrekken en onderling de samenwerking op te zoeken. “Laten we wel wezen: je hebt toch als horecaondernemer niet de illusie dat elke dag dezelfde gasten bij jou komen eten?” stelt Jan-Tjip. “Je moet variatie bieden. Dan kun je als ondernemer maar beter de samenwerking opzoeken, in plaats van de concurrentie aan te gaan.” 

Inspelen op exclusiviteit
Waar het in de grotere steden van Nederland steeds gangbaarder is om buiten de deur te ontbijten, te lunchen, te borrelen en te dineren, vindt die trend in Friesland nog geen navolging. Cor schat in dat dat in de toekomst ook niet zo snel zal gebeuren. “Friesland is geen regio waar men dagelijks buiten de deur eet. De inkomens liggen in Friesland nu eenmaal wat lager dan in het westen van Nederland.” Uit eten gaan voelt dan wellicht nog wat exclusiever. Hoe kun je daar slim op inspelen? “Je moet als horecaondernemer echt zorgen voor kwaliteit,” stelt Cor, “Zorg voor kwalitatief hoogwaardige producten en zet gastvrijheid en het comfort van je gasten altijd voorop. Door kwaliteit kun je onderscheidend zijn.” 

Een nieuwe generatie
“Friesland - of eigenlijk: het gehele niet-Randstedelijke gebied - is enorm in opkomst op het gebied van toerisme,” vertelt Jan Tjip. “Er wordt voor de komende 15 jaar een groei van maar liefst 30 procent voorspeld ten opzichte van het aantal dagjesmensen en toeristen op dit moment. Ook jongeren weten ons steeds meer te vinden, dat biedt potentie.” Dan is het natuurlijk wel zaak om slim in te spelen op de behoefte van de jongere generaties. “In Leeuwarden doet het Alibi-hostel [zie kader, red.] dat ontzettend slim,” vindt Jan Tjip. “Bovendien profileert Friesland zich ook steeds beter op het gebied van festivals. Dat trekt überhaupt veel mensen, maar zeker ook het jongere publiek.”

Kennis is macht
Met de komst van internet en social media, heeft iedereen in een paar muisklikken toegang tot mondiale foodtrends en kan iedereen zijn gastronomische kennis makkelijk bijspijkeren. Als ondernemer moet je vandaag de dag dus van goeden huize komen om je gasten te verbluffen met jouw gastronomische kennis. “Ik denk dat het meer dan ooit nodig is om te investeren in de opleiding van je personeel,” is Cor van mening. “Speel niet klakkeloos in op een populaire trend, maar focus op een concept dat dicht bij jezelf staat en waarbij jouw kennis van pas komt. Dat is de basis voor een succesvolle horecaonderneming.”

Drie Friese horeca-ondernemingen die succesvol zijn geworden door zich te onderscheiden. 

Omke Jan

Een prachtige boerderij in Woudsend is verbouwd tot een hotel-restaurant onder leiding van Piet Hein Eek, die ook voor de inrichting zorgde. De lokale filosofie van Omke Jan is bewonderens-waardig: alle producten worden zo lokaal mogelijk ingekocht. Echt een plek om voor om te rijden.  

Alibi Hostel

In de oude gevangenis in het centrum van Leeuwarden is een vleugel omgebouwd tot hostel, waardoor gasten een bijzondere overnachting kunnen boeken in een voormalige cel. Een gouden zet om ook jongeren en mensen met een kleinere portemonnee een uniek verblijf aan te bieden.

Zuco

In Dokkum zit sinds kort een kleine zuivelcoöperatie, in een prachtig pand midden in de stad. De eigenaren verwerken melk van lokale veehouders tot ijs, yoghurt, karnemelk en andere zuivel-producten en verkopen dit in de bijbehorende winkel.   

ontwikkelingen in de Friese horeca
Jan Tjip’s tips
1.
2.
3.
5.
4.

Deel dit artikel

Marieke Balk Fotografie©

3 min

ontwikkelingen in de Friese horeca
Veelzijdig & oprecht

Vorig jaar mocht Leeuwarden zich een jaar lang Culturele Hoofdstad van Europa noemen en dat heeft de Friese horeca geen windeieren gelegd. Nieuwe restaurants, eetcafés en koffiebarretjes schoten als paddenstoelen uit de grond en steeds meer toeristen weten de provincie te vinden. Hoe speel je als Friese horecaondernemer slim in op de ontwikkelingen die gaande zijn in de lokale horeca? Jan Tjip Douwstra en Cor Boonstra, beiden ondernemer en geboren en getogen Fries, delen hun belangrijkste inzichten.

Oprechte gastvrijheid
Het onderscheidende element van de Friese horeca zit volgens Jan-Tjip vooral op persoonlijk vlak: “Een veelgehoorde reactie van toeristen is dat ze Friesland als ‘oprecht gastvrij’ ervaren. Men wil hier de gast oprecht helpen. Ik denk dat we ons daarin onderscheiden. Overigens zonder dat we daar veel moeite voor hoeven te doen, want die oprechtheid zit gewoon ín de Friezen.” En juist aan de oprechtheid heeft het horecapubliek een sterke behoefte; Nederlanders zijn wel klaar met brutaliteit. Cor beaamt dat: “Zeker nu veel dagjesmensen vanuit de Randstad onze provincie ook weten te vinden, kunnen we ons op dat vlak onderscheiden. Als Friese horecaondernemers zich daar bewust van zijn, biedt het zeker kansen om daar slim op in te spelen.”  

Lokale leveranciers
Friesland is qua landschap misschien wel de meest veelzijdige provincie van Nederland.. Die variëteit biedt geweldige kansen voor de horeca, legt Cor uit. “We hebben in Friesland een enorme rijkdom aan lokale producten. We hebben akkerbouwers, veeboeren, zuivel leveranciers, maar in de bossen kun je bijvoorbeeld ook zelf paddenstoelen plukken. Creatieve chefs en horecaondernemers kunnen in onze provincie alles krijgen wat ze willen.” Volgens Jan-Tjip is het werken met lokale producten een mooi voorbeeld van een landelijke trend die in Friesland uitstekend tot zijn recht komt. “In Amsterdam zijn er weinig restaurants waar de nadruk wordt gelegd op het gebruik van lokale producten, dat aanbod is hier aanzienlijk groter.” Friese ondernemers zijn oprecht trots op hun provincie en dragen dat uit door lokale leveranciers bij hun horecaonderneming te betrekken en onderling de samenwerking op te zoeken. “Laten we wel wezen: je hebt toch als horecaondernemer niet de illusie dat elke dag dezelfde gasten bij jou komen eten?” stelt Jan-Tjip. “Je moet variatie bieden. Dan kun je als ondernemer maar beter de samenwerking opzoeken, in plaats van de concurrentie aan te gaan.” 

1.
2.

Drie Friese horeca-ondernemingen die succesvol zijn geworden door zich te onderscheiden. 

Jan Tjip’s tips

Omke Jan

Een prachtige boerderij in Woudsend is verbouwd tot een hotel-restaurant onder leiding van Piet Hein Eek, die ook voor de inrichting zorgde. De lokale filosofie van Omke Jan is bewonderens-waardig: alle producten worden zo lokaal mogelijk ingekocht. Echt een plek om voor om te rijden.  

Alibi Hostel

In de oude gevangenis in het centrum van Leeuwarden is een vleugel omgebouwd tot hostel, waardoor gasten een bijzondere overnachting kunnen boeken in een voormalige cel. Een gouden zet om ook jongeren en mensen met een kleinere portemonnee een uniek verblijf aan te bieden.

Zuco

In Dokkum zit sinds kort een kleine zuivelcoöperatie, in een prachtig pand midden in de stad. De eigenaren verwerken melk van lokale veehouders tot ijs, yoghurt, karnemelk en andere zuivel-producten en verkopen dit in de bijbehorende winkel.   

Inspelen op exclusiviteit
Waar het in de grotere steden van Nederland steeds gangbaarder is om buiten de deur te ontbijten, te lunchen, te borrelen en te dineren, vindt die trend in Friesland nog geen navolging. Cor schat in dat dat in de toekomst ook niet zo snel zal gebeuren. “Friesland is geen regio waar men dagelijks buiten de deur eet. De inkomens liggen in Friesland nu eenmaal wat lager dan in het westen van Nederland.” Uit eten gaan voelt dan wellicht nog wat exclusiever. Hoe kun je daar slim op inspelen? “Je moet als horecaondernemer echt zorgen voor kwaliteit,” stelt Cor, “Zorg voor kwalitatief hoogwaardige producten en zet gastvrijheid en het comfort van je gasten altijd voorop. Door kwaliteit kun je onderscheidend zijn.” 

3.
4.

Een nieuwe generatie
“Friesland - of eigenlijk: het gehele niet-Randstedelijke gebied - is enorm in opkomst op het gebied van toerisme,” vertelt Jan Tjip. “Er wordt voor de komende 15 jaar een groei van maar liefst 30 procent voorspeld ten opzichte van het aantal dagjesmensen en toeristen op dit moment. Ook jongeren weten ons steeds meer te vinden, dat biedt potentie.” Dan is het natuurlijk wel zaak om slim in te spelen op de behoefte van de jongere generaties. “In Leeuwarden doet het Alibi-hostel [zie kader, red.] dat ontzettend slim,” vindt Jan Tjip. “Bovendien profileert Friesland zich ook steeds beter op het gebied van festivals. Dat trekt überhaupt veel mensen, maar zeker ook het jongere publiek.”

Kennis is macht
Met de komst van internet en social media, heeft iedereen in een paar muisklikken toegang tot mondiale foodtrends en kan iedereen zijn gastronomische kennis makkelijk bijspijkeren. Als ondernemer moet je vandaag de dag dus van goeden huize komen om je gasten te verbluffen met jouw gastronomische kennis. “Ik denk dat het meer dan ooit nodig is om te investeren in de opleiding van je personeel,” is Cor van mening. “Speel niet klakkeloos in op een populaire trend, maar focus op een concept dat dicht bij jezelf staat en waarbij jouw kennis van pas komt. Dat is de basis voor een succesvolle horecaonderneming.”

5.

Deel dit artikel

Marieke Balk Fotografie©

3 min