Een horecaonderneming staat of valt bij een succesvol concept. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw concept toekomstbestendig is? En welke horecaconcepten oogsten de komende jaren het grootste succes? Trendvolger Jeroen Veldkamp en conceptontwikkelaar Vincent van Dijk delen hun tips en inzichten voor het ontwikkelen van een authentiek, eigentijds en kloppend horecaconcept.
Welke aspecten een horecaconcept maken of breken, is voor Jeroen duidelijk. “Een concept moet helemaal kloppen. Het is belangrijk om van binnen naar buiten te denken.” Daarmee bedoelt de trendvolger dat je voor het starten van een onderneming voor jezelf duidelijk moet hebben waarom je met het concept start en hoe je daar invulling aan wilt geven. “In de horeca zie je vaak dat er een pandje op de hoek leegstaat en dat een ondernemer dan bedenkt: laat ik daar een kroeg beginnen”, legt Jeroen uit. “Om zich na een half jaar achter de oren te krabben en af te vragen waarom hij hier toch in hemelsnaam aan begonnen is.”
Daarnaast moet je volgens Vincent de kracht van kwaliteit en service niet onderschatten. “Een concept kan nog zo goed zijn, maar als het product niet goed is, komen mensen niet terug of sturen ze hun vrienden er niet heen. En de belangrijkste ervaring wordt nog altijd bepaald door de mensen die er werken. Zíj bepalen uiteindelijk de sfeer en of gasten een geslaagde avond hebben. Investeer dus nog meer in je mensen.”
Toch zijn een kloppend concept, hoogwaardige kwaliteit en uitmuntende service niet per definitie genoeg voor een toekomstbestendig horecaconcept. “De tijd dat je investeerde in een horecaconcept dat minimaal tien jaar mee moet gaan is definitief voorbij”, stelt Vincent. “Blijven veranderen is het devies. Wil je dat mensen blijven terugkomen, dan zul je moeten verrassen: met een nieuwe locatie, een nieuw concept, een nieuwe kaart of een nieuw interieur. Durf vernieuwend te zijn, experimenteer!”
Om telkens weer te vernieuwen, is inspiratie nodig. Waar kun je die inspiratie het best vandaan halen? Jeroen: “Horecaondernemers die goed scoren, zijn vaak degenen die veel reizen. Maak kennis met andere culturen en kijk in andere steden wat daar de trends zijn. Dan is het vervolgens natuurlijk de kunst om een buitenlands horecaconcept niet één-op-één te kopiëren.” Vincent beaamt dat. “Pas trends uit het buitenland aan, aan onze lokale cultuur of combineer verschillende trends. Wees creatief of werk samen met creatieve bureaus en andere branches, zoals de culturele sector.”
Creativiteit, authenticiteit en originaliteit zijn dus de keywords voor een toekomstbestendig concept? “En een horecaconcept moet prikkelen”, vult Jeroen aan. “Veel ondernemers denken dat een goed concept een opeenstapeling van plusjes is. Dus én een heel mooi pand én een mooi interieur én hele mooie mensen in de bediening. Alles is mooi, maar dat hoeft niet automatisch als goed ervaren te worden. Vaak is alleen maar ‘mooi’ juist een beetje saai. Durf authentiek te zijn.”
Vincent noemt het laten zien van de mensen achter de horecazaak als voorbeeld om die authenticiteit te claimen. “Laat de mens achter de machine zien. Ieder mens is uniek en dat maakt elke zaak ook uniek. Geef je onderneming een gezicht en laat zien welke keuzes je maakt en waarom. Ben je eigenaar van een ouderwetse bruine kroeg? Teken op een krijtbord wie er deze avond achter de bar staat. Opeens is diegene geen barman meer, maar een personage dat de sfeer van de avond bepaalt. Of geef op je kaart aan wat jouw favoriete gerecht is en welke persoonlijke herinnering je hieraan hebt. Gasten willen geen ketens zien, maar échte zaken. Horeca is een ambacht. Zodra je de mens achter de zaak laat zien, krijgt de gast ook meer respect voor het vak.”
Welke soort concepten gaan het niet redden in 2019? “De all-you-can-eat concepten die zich richten op ‘veel voor weinig’, want kwaliteit wordt belangrijker dan kwantiteit”, voorspelt Vincent. “Daarmee hangt samen dat je nu ziet dat de zogenaamde One Trick Pony’s juist enorm aan populariteit winnen”, vult Jeroen aan. “Deze concepten focussen op één specifiek product en zorgen dat ze daarin excelleren. Zeer succesvolle voorbeelden hiervan zijn The Avocado Show in Amsterdam of Milk Train in Londen.”
Kunnen we dus concluderen dat het toekomstige horeca-landschap meer gericht zal zijn op niches? “In zekere zin wel”, voorspelt Vincent. “We gaan sowieso zien dat de keuken een steeds minder belangrijk onderdeel van het huis wordt en dat restaurants en bars in alle soorten en maten opduiken, overal om ons heen. Horeca is al een vast onderdeel geworden in ons dagelijks leven: we halen koffie, ontbijten, lunchen, dineren en drinken steeds vaker buiten de deur, maar dat zal alleen maar toenemen. We kunnen de komende jaren steeds meer, overal en altijd, bestellen wat we maar willen. Dit is pas het begin.”
Jeroen Veldkamp
Vincent van Dijk
Vincent van Dijk is sinds 2000 partner bij HBMEO. De trend-forecasters van HBMEO adviseren bedrijven en organisaties over wat consumenten gaan denken, dragen, doen en drinken in de toekomst. Daarnaast schrijft Vincent regelmatig voor Elsevier en Entree Magazine, heeft hij een grote liefde voor hotels en is hij de bedenker van de MiniBarBox en Hotelnacht.
Jeroen Veldkamp begint zijn carrière in de horeca. Nadat hij twee keer Nederlands Kampioen Barista is geworden, start hij in 2009 met twee compagnons zijn eigen koffiemerk en koffiebar-keten. Daarnaast organiseert Jeroen regelmatig horeca inspiratietours én heeft hij als trendvolger een indrukwekkende lijst bedrijven bijgestaan in concept- en productontwikkeling.
Deel dit artikel
Entertainment
Goed eten en drinken alleen is niet langer voldoende om gasten te trekken; ze willen ook vermaakt worden. Van spontane optredens in een bar tot tafelbereiding in een restaurant. Alles draait om beleving.
Duurzaamheid
Sustainability is geen hype, maar een blijvend fenomeen. Gasten zien het liefst dat jij als ondernemer hart voor de wereld hebt. Niet alleen door wegwerp plastic de deur uit te doen, maar ook door verantwoorde producten op de kaart te zetten en transparant te zijn.
Health
Mensen zijn enorm met hun gezondheid bezig en zien in dat alles wat ze consumeren direct invloed heeft op hun lichaam en geest. Gasten kiezen voor minder vlees, minder suiker, minder alcohol en meer groenten. Als er dan gezondigd wordt, dan gebeurt dat met kwalitatief vlees, een goede cocktail of een bijzonder glas wijn.
Meer weten over de succesfactoren van een geslaagd horecaconcept?
Horecaondernemers die goed scoren, zijn vaak degenen die veel reizen. Maak kennis met andere culturen en kijk in andere steden wat daar de trends zijn.
Een horecaonderneming staat of valt bij een succesvol concept. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw concept toekomstbestendig is? En welke horecaconcepten oogsten de komende jaren het grootste succes? Trendvolger Jeroen Veldkamp en conceptontwikkelaar Vincent van Dijk delen hun tips en inzichten voor het ontwikkelen van een authentiek, eigentijds en kloppend horecaconcept.
Welke aspecten een horecaconcept maken of breken, is voor Jeroen duidelijk. “Een concept moet helemaal kloppen. Het is belangrijk om van binnen naar buiten te denken.” Daarmee bedoelt de trendvolger dat je voor het starten van een onderneming voor jezelf duidelijk moet hebben waarom je met het concept start en hoe je daar invulling aan wilt geven. “In de horeca zie je vaak dat er een pandje op de hoek leegstaat en dat een ondernemer dan bedenkt: laat ik daar een kroeg beginnen”, legt Jeroen uit. “Om zich na een half jaar achter de oren te krabben en af te vragen waarom hij hier toch in hemelsnaam aan begonnen is.”
Daarnaast moet je volgens Vincent de kracht van kwaliteit en service niet onderschatten. “Een concept kan nog zo goed zijn, maar als het product niet goed is, komen mensen niet terug of sturen ze hun vrienden er niet heen. En de belangrijkste ervaring wordt nog altijd bepaald door de mensen die er werken. Zíj bepalen uiteindelijk de sfeer en of gasten een geslaagde avond hebben. Investeer dus nog meer in je mensen.”
Toch zijn een kloppend concept, hoogwaardige kwaliteit en uitmuntende service niet per definitie genoeg voor een toekomstbestendig horecaconcept. “De tijd dat je investeerde in een horecaconcept dat minimaal tien jaar mee moet gaan is definitief voorbij”, stelt Vincent. “Blijven veranderen is het devies. Wil je dat mensen blijven terugkomen, dan zul je moeten verrassen: met een nieuwe locatie, een nieuw concept, een nieuwe kaart of een nieuw interieur. Durf vernieuwend te zijn, experimenteer!”
Horecaondernemers die goed scoren, zijn vaak degenen die veel reizen. Maak kennis met andere culturen en kijk in andere steden wat daar de trends zijn.
Om telkens weer te vernieuwen, is inspiratie nodig. Waar kun je die inspiratie het best vandaan halen? Jeroen: “Horecaondernemers die goed scoren, zijn vaak degenen die veel reizen. Maak kennis met andere culturen en kijk in andere steden wat daar de trends zijn. Dan is het vervolgens natuurlijk de kunst om een buitenlands horecaconcept niet één-op-één te kopiëren.” Vincent beaamt dat. “Pas trends uit het buitenland aan, aan onze lokale cultuur of combineer verschillende trends. Wees creatief of werk samen met creatieve bureaus en andere branches, zoals de culturele sector.”
Creativiteit, authenticiteit en originaliteit zijn dus de keywords voor een toekomstbestendig concept? “En een horecaconcept moet prikkelen”, vult Jeroen aan. “Veel ondernemers denken dat een goed concept een opeenstapeling van plusjes is. Dus én een heel mooi pand én een mooi interieur én hele mooie mensen in de bediening. Alles is mooi, maar dat hoeft niet automatisch als goed ervaren te worden. Vaak is alleen maar ‘mooi’ juist een beetje saai. Durf authentiek te zijn.”
Health
Mensen zijn enorm met hun gezondheid bezig en zien in dat alles wat ze consumeren direct invloed heeft op hun lichaam en geest. Gasten kiezen voor minder vlees, minder suiker, minder alcohol en meer groenten. Als er dan gezondigd wordt, dan gebeurt dat met kwalitatief vlees, een goede cocktail of een bijzonder glas wijn.
Entertainment
Goed eten en drinken alleen is niet langer voldoende om gasten te trekken; ze willen ook vermaakt worden. Van spontane optredens in een bar tot tafelbereiding in een restaurant. Alles draait om beleving.
Duurzaamheid
Sustainability is geen hype, maar een blijvend fenomeen. Gasten zien het liefst dat jij als ondernemer hart voor de wereld hebt. Niet alleen door wegwerp plastic de deur uit te doen, maar ook door verantwoorde producten op de kaart te zetten en transparant te zijn.
Vincent noemt het laten zien van de mensen achter de horecazaak als voorbeeld om die authenticiteit te claimen. “Laat de mens achter de machine zien. Ieder mens is uniek en dat maakt elke zaak ook uniek. Geef je onderneming een gezicht en laat zien welke keuzes je maakt en waarom. Ben je eigenaar van een ouderwetse bruine kroeg? Teken op een krijtbord wie er deze avond achter de bar staat. Opeens is diegene geen barman meer, maar een personage dat de sfeer van de avond bepaalt. Of geef op je kaart aan wat jouw favoriete gerecht is en welke persoonlijke herinnering je hieraan hebt. Gasten willen geen ketens zien, maar échte zaken. Horeca is een ambacht. Zodra je de mens achter de zaak laat zien, krijgt de gast ook meer respect voor het vak.”
Welke soort concepten gaan het niet redden in 2019? “De all-you-can-eat concepten die zich richten op ‘veel voor weinig’, want kwaliteit wordt belangrijker dan kwantiteit”, voorspelt Vincent. “Daarmee hangt samen dat je nu ziet dat de zogenaamde One Trick Pony’s juist enorm aan populariteit winnen”, vult Jeroen aan. “Deze concepten focussen op één specifiek product en zorgen dat ze daarin excelleren. Zeer succesvolle voorbeelden hiervan zijn The Avocado Show in Amsterdam of Milk Train in Londen.”
Kunnen we dus concluderen dat het toekomstige horeca-landschap meer gericht zal zijn op niches? “In zekere zin wel”, voorspelt Vincent. “We gaan sowieso zien dat de keuken een steeds minder belangrijk onderdeel van het huis wordt en dat restaurants en bars in alle soorten en maten opduiken, overal om ons heen. Horeca is al een vast onderdeel geworden in ons dagelijks leven: we halen koffie, ontbijten, lunchen, dineren en drinken steeds vaker buiten de deur, maar dat zal alleen maar toenemen. We kunnen de komende jaren steeds meer, overal en altijd, bestellen wat we maar willen. Dit is pas het begin.”
Meer weten over de succesfactoren van een geslaagd horecaconcept?
Jeroen Veldkamp
Jeroen Veldkamp begint zijn carrière in de horeca. Nadat hij twee keer Nederlands Kampioen Barista is geworden, start hij in 2009 met twee compagnons zijn eigen koffiemerk en koffiebar-keten. Daarnaast organiseert Jeroen regelmatig horeca inspiratietours én heeft hij als trendvolger een indrukwekkende lijst bedrijven bijgestaan in concept- en productontwikkeling.
Vincent van Dijk
Vincent van Dijk is sinds 2000 partner bij HBMEO. De trend-forecasters van HBMEO adviseren bedrijven en organisaties over wat consumenten gaan denken, dragen, doen en drinken in de toekomst. Daarnaast schrijft Vincent regelmatig voor Elsevier en Entree Magazine, heeft hij een grote liefde voor hotels en is hij de bedenker van de MiniBarBox en Hotelnacht.
Deel dit artikel