Sinds de crisisjaren lijkt er een belangrijke verschuiving te hebben plaatsgevonden in de Nederlandse horeca. Een uitgebreid vijfgangendiner met wijnarrangement is steeds minder in trek, de millennial wil snel, gezond, betaalbaar en vaak uit eten. Het antwoord vanuit de horeca: fast casual. In no time rukken fast casual concepten op en ze lijken een instant garantie voor succes. Wat verklaart de populariteit van fast casual? En hoe kun je als horecaondernemer slim inspelen op deze trend?
De populariteit van fast casual is volgens food trendwatcher Esther Haanschoten te danken aan de millennials. “Deze generatie heeft weinig tijd, maar gaat wel steeds vaker buiten de deur eten. Zij hebben dan geen behoefte aan een avondvullend programma, maar willen liever snel een hapje eten.” In dat geval was je als gast voorheen aangewezen op de vette hap van de snackbar, maar vandaag de dag is de variatie enorm. “Ook dat is een hele duidelijke behoefte vanuit de millennials”, gaat Esther verder. “Doordat ze steeds vaker uit eten gaan, ligt de standaard hoger. Gasten willen gezonde, smaakvolle gerechten en het liefst ook nog volop variatie. Ze willen telkens iets verrassends en vernieuwends. Op die behoefte spelen fast casual concepten heel duidelijk in.”
Deze behoefte merkt Paul Seijben, marketing- en projectmanager bij Dadawan, ook sterk. In slechts vier jaar tijd opende het restaurantconcept drie vestigingen, met elk een groot restaurant én een take-away gedeelte. ‘’Wij zien dat onze prijs-kwaliteitverhouding aanslaat bij een breed publiek. Wij bieden een volledige restaurantbeleving met kwalitatieve gerechten en optimale service voor een goede prijs’’, verklaart Paul. ‘’Bovendien is de diversiteit van ons menu een belangrijke factor. Bij Dadawan kun je een hamburger bestellen, maar ook kreeft, biefstuk of sushi eten. We richten ons tevens op gezonde gerechten, zoals een poké wan en onze bekende stone bowl.’’
De diversiteit die Dadawan biedt, is opvallend. De meeste fast casual concepten kiezen voor een focus op één soort gerecht. Die focus biedt als voordeel dat de inkoopkosten laag zijn en je daardoor ook de prijs laag kunt houden. “Bovendien biedt die focus de mogelijkheid om je te specialiseren”, vult Esther aan. “Je ziet dat de meeste fast casual concepten heel sterk innoveren binnen hun eigen productgroep. Ik geloof dat dat een grote kracht is van fast casual: elk concept heeft veel kennis van de ingrediënten, zodat ze mooie gerechten met veel smaak en structuur kunnen aanbieden aan hun gasten.”
Om te slagen in fast casual is het noodzakelijk om bovenop de internationale foodtrends te zitten. Dat kan Paul beamen: “Ik denk dat fast casual concepten sterk trendgevoelig zijn. Veel trends die opkomend zijn in Amerika, Australië en Azië zullen uiteindelijk ook naar Europa komen.’’ Concepteigenaar van Dadawan en bekende horecaondernemer Danny Deng reist dan ook geregeld naar alle uithoeken van de wereld om nieuwe inspiratie op te doen. Danny: ‘’Het is hierbij key dat je de trends vertaalt naar de Europese markt en er een authentieke en eigenwijze twist aan geeft.’’ Ook Esther is regelmatig in New York en Londen te vinden en merkte dat het concept By Chloe daar enorm in opkomst is. “Deze keten is ontzettend groot in Amerika en timmert inmiddels ook hard aan de weg in Londen. “De rijen bij dit concept zijn echt enorm. By Chloe focust zich op klassieke fastfood gerechten zoals burgers, hotdogs en sandwiches, maar dan volledig vegan. Het is ontzettend hip, ze bieden bijvoorbeeld een caesar salad van boerenkool of een quinoa taco. De gerechten zijn origineel en zien er ook gewoon heel mooi uit.”
Om te slagen met een fast casual concept is het belangrijk dat het concept volledig op de snelheid is ingericht. Jack Bean in Rotterdam is een voorbeeld van een zaak die dit slim heeft aangepakt. “Als je daar naar binnenloopt, vul je zelf je bestelling in op een bestelzuil”, vertelt Esther. “Je hoeft maar even te wachten en dan komt je bestelling de keuken uit.” Ook Dadawan experimenteert met een geautomatiseerd systeem om bestellingen nog sneller op te kunnen nemen. “We zijn nu bezig met een experiment waarbij gasten hun drankjes zelf via hun telefoon kunnen bestellen. Op die manier hebben we minder personeel nodig en gasten hoeven geen moeite meer te doen om een ober te wenken. Bij het verwelkomen van de gasten en het brengen van de gerechten zijn er nog genoeg contactmomenten met ons personeel, dus ik geloof dat zo’n systeem voor een gast wel serviceverhogend kan werken.”
Bestelzuilen en geautomatiseerde bestelsystemen: waarschijnlijk is het maar een fractie van alle ontwikkelingen die fast casual nog gaat doormaken. “Het hoogtepunt is nog lang niet bereikt”, denkt Esther. “We gaan steeds minder koken, dus het aantal fast casual concepten zal alleen maar toenemen. Of het nu gaat om een afhaalmaaltijd op het station of een snelle hap in de stad: die behoefte wordt steeds groter.”
1. Voice-command ordering
Spraakgestuurd je bestelling doen bij een restaurant. En dan niet zoals bij de McDonald's, maar volledig op basis van AI.
2. Plant-based
Plant-based opties in fast casual restaurant groeien in populariteit. Vegan-friendly maaltijden mogen niet meer ontbreken op de menukaart.
3. Easy ordering & pick up
Self-service pick-up points, sneller en met nog meer gemak bestellen en betalen.
Sinds de crisisjaren lijkt er een belangrijke verschuiving te hebben plaatsgevonden in de Nederlandse horeca. Een uitgebreid vijfgangendiner met wijnarrangement is steeds minder in trek, de millennial wil snel, gezond, betaalbaar en vaak uit eten. Het antwoord vanuit de horeca: fast casual. In no time rukken fast casual concepten op en ze lijken een instant garantie voor succes. Wat verklaart de populariteit van fast casual? En hoe kun je als horecaondernemer slim inspelen op deze trend?
De populariteit van fast casual is volgens food trendwatcher Esther Haanschoten te danken aan de millennials. “Deze generatie heeft weinig tijd, maar gaat wel steeds vaker buiten de deur eten. Zij hebben dan geen behoefte aan een avondvullend programma, maar willen liever snel een hapje eten.” In dat geval was je als gast voorheen aangewezen op de vette hap van de snackbar, maar vandaag de dag is de variatie enorm. “Ook dat is een hele duidelijke behoefte vanuit de millennials”, gaat Esther verder. “Doordat ze steeds vaker uit eten gaan, ligt de standaard hoger. Gasten willen gezonde, smaakvolle gerechten en het liefst ook nog volop variatie. Ze willen telkens iets verrassends en vernieuwends. Op die behoefte spelen fast casual concepten heel duidelijk in.”
Deze behoefte merkt Paul Seijben, marketing- en projectmanager bij Dadawan, ook sterk. In slechts vier jaar tijd opende het restaurantconcept drie vestigingen, met elk een groot restaurant én een take-away gedeelte. ‘’Wij zien dat onze prijs-kwaliteitverhouding aanslaat bij een breed publiek. Wij bieden een volledige restaurantbeleving met kwalitatieve gerechten en optimale service voor een goede prijs’’, verklaart Paul. ‘’Bovendien is de diversiteit van ons menu een belangrijke factor. Bij Dadawan kun je een hamburger bestellen, maar ook kreeft, biefstuk of sushi eten. We richten ons tevens op gezonde gerechten, zoals een poké wan en onze bekende stone bowl.’’
De diversiteit die Dadawan biedt, is opvallend. De meeste fast casual concepten kiezen voor een focus op één soort gerecht. Die focus biedt als voordeel dat de inkoopkosten laag zijn en je daardoor ook de prijs laag kunt houden. “Bovendien biedt die focus de mogelijkheid om je te specialiseren”, vult Esther aan. “Je ziet dat de meeste fast casual concepten heel sterk innoveren binnen hun eigen productgroep. Ik geloof dat dat een grote kracht is van fast casual: elk concept heeft veel kennis van de ingrediënten, zodat ze mooie gerechten met veel smaak en structuur kunnen aanbieden aan hun gasten.”
Om te slagen in fast casual is het noodzakelijk om bovenop de internationale foodtrends te zitten. Dat kan Paul beamen: “Ik denk dat fast casual concepten sterk trendgevoelig zijn. Veel trends die opkomend zijn in Amerika, Australië en Azië zullen uiteindelijk ook naar Europa komen.’’ Concepteigenaar van Dadawan en bekende horecaondernemer Danny Deng reist dan ook geregeld naar alle uithoeken van de wereld om nieuwe inspiratie op te doen. Danny: ‘’Het is hierbij key dat je de trends vertaalt naar de Europese markt en er een authentieke en eigenwijze twist aan geeft.’’ Ook Esther is regelmatig in New York en Londen te vinden en merkte dat het concept By Chloe daar enorm in opkomst is. “Deze keten is ontzettend groot in Amerika en timmert inmiddels ook hard aan de weg in Londen. “De rijen bij dit concept zijn echt enorm. By Chloe focust zich op klassieke fastfood gerechten zoals burgers, hotdogs en sandwiches, maar dan volledig vegan. Het is ontzettend hip, ze bieden bijvoorbeeld een caesar salad van boerenkool of een quinoa taco. De gerechten zijn origineel en zien er ook gewoon heel mooi uit.”
Om te slagen met een fast casual concept is het belangrijk dat het concept volledig op de snelheid is ingericht. Jack Bean in Rotterdam is een voorbeeld van een zaak die dit slim heeft aangepakt. “Als je daar naar binnenloopt, vul je zelf je bestelling in op een bestelzuil”, vertelt Esther. “Je hoeft maar even te wachten en dan komt je bestelling de keuken uit.” Ook Dadawan experimenteert met een geautomatiseerd systeem om bestellingen nog sneller op te kunnen nemen. “We zijn nu bezig met een experiment waarbij gasten hun drankjes zelf via hun telefoon kunnen bestellen. Op die manier hebben we minder personeel nodig en gasten hoeven geen moeite meer te doen om een ober te wenken. Bij het verwelkomen van de gasten en het brengen van de gerechten zijn er nog genoeg contactmomenten met ons personeel, dus ik geloof dat zo’n systeem voor een gast wel serviceverhogend kan werken.”
Bestelzuilen en geautomatiseerde bestelsystemen: waarschijnlijk is het maar een fractie van alle ontwikkelingen die fast casual nog gaat doormaken. “Het hoogtepunt is nog lang niet bereikt”, denkt Esther. “We gaan steeds minder koken, dus het aantal fast casual concepten zal alleen maar toenemen. Of het nu gaat om een afhaalmaaltijd op het station of een snelle hap in de stad: die behoefte wordt steeds groter.”
1. Voice-command ordering
Spraakgestuurd je bestelling doen bij een restaurant. En dan niet zoals bij de McDonald's, maar volledig op basis van AI.
2. Plant-based
Plant-based opties in fast casual restaurant groeien in populariteit. Vegan-friendly maaltijden mogen niet meer ontbreken op de menukaart.
3. Easy ordering & pick up
Self-service pick-up points, sneller en met nog meer gemak bestellen en betalen.