Steeds meer horecaondernemers verdiepen zich in NLP, om zo hun team optimaal te laten presteren. Betere communicatie levert immers een soepeler proces en uiteindelijk ook een hogere gasttevredenheid op. Wat houdt NLP precies in? En hoe kan jij ook succesvol gebruikmaken van deze methode? We leggen vijf vragen over NLP voor aan Lieke Molenaar, NLP-expert en eigenaar van trainingsbureau VUUR.

Hoe verbeter je de service in een restaurant voor meer gasttevredenheid?

Ik had eens een medewerker in mijn training en in eerste instantie vond hij vooral dat zijn baas moest veranderen. Maar na een aantal oefeningen begon hij in te zien dat hij niet moest proberen om zijn baas te veranderen, maar dat hij zijn eigen gedrag moest veranderen en daarmee wél zijn baas kon beïnvloeden. Dat was een waardevol inzicht voor die persoon, dat als hij iets wilde veranderen, dat hij dan bij zichzelf moest beginnen.” Daarnaast herinnert Lieke zich ook nog goed de ontwikkeling van een kok die ze een aantal jaar geleden in training had. “Hij was opgeleid via de harde leerschool en vertoonde in de training aanvankelijk ook wat onaangepast gedrag, hij was behoorlijk fel. Maar in de loop van de training maakte hij echt een verandering door en uiteindelijk besloot hij naar aanleiding van de training het roer in zijn keuken volledig om te gooien. Hij wilde het vak niet langer met harde hand doorgeven, maar op een respectvolle manier communiceren in de keuken en een goede sfeer creëren. Hij stuurt me nu nog af en toe berichtjes dat de training hem zo veel inzicht heeft gegeven.” Natuurlijk gooit niet iedereen het roer zo radicaal om naar aanleiding van de training, maar voor velen heeft het wel een positieve invloed. “Veel mensen zeggen dat alles na de training veel makkelijker gaat: de communicatie verloopt soepeler, ze hebben veel minder discussies en ervaren überhaupt minder gedoe.”

“Nou, een NLP training is geen kant-en-klaar verhaal”, legt Lieke uit. “Iedereen ontdekt weer iets anders over zichzelf, het is heel erg ervaringsgericht. We gaan aan de slag met oefeningen en tools om NLP toe te passen.” Als voorbeeld noemt Lieke een oefening die de deelnemers bewust maakt van de verschillende interne wereldbeelden die we hebben. “We hebben allemaal onze eigen voorstelling van de wereld, dat is bij iedereen anders. Laatst was er een horecaondernemer die er van overtuigd was dat hij en zijn personeel zowel in de grote lijnen als op de details volledig op elkaar waren afgestemd. Toch liepen er vaak dingen fout in zijn zaak. Vervolgens deden we een oefening met associaties: ik noemde een woord en iedereen moest de eerste zes woorden opschrijven die ze daarmee associeerden. Wat denk je? Niemand uit zijn team noemde dezelfde woorden. De ondernemer was helemaal in verwarring, maar trok wel zijn les: hij moest dus veel meer vragen stellen om te checken of iedereen elkaar écht begrijpt.”    

“Ik ben ervan overtuigd dat mensen echt zelf moeten willen, dus dat staat voorop”, stelt Lieke. “Maar als er één branche is waar het draait om in contact zijn met mensen, dan is het de horeca wel. Bovendien moet je de processen heel goed regelen, je moet multitasken en hebt met veel personeel te maken, dat zijn allemaal factoren waarbij NLP enorm veel kan helpen.” Daarnaast merkt Lieke op dat het de laatste jaren in de horeca steeds minder gaat over de doelstelling en meer over doelstemming. “Een goede sfeer, een fijne energie en trots voor je vak zijn steeds belangrijkere waarden in de horeca. Dáár willen ondernemers aan werken.”

“NLP gaat over contact maken, over hoe je op een fijne en makkelijke manier met mensen in contact kan zijn, ook al zijn die mensen heel anders dan jij”, legt Lieke uit. “NLP helpt om makkelijker tot de kern te komen, makkelijker vragen te stellen en opener met elkaar te communiceren. Dat is in heel veel situaties toepasbaar, zowel zakelijk als privé.” Lieke is ervan overtuigd dat hoe meer je zelf groeit, hoe meer je onderneming de ruimte krijgt om te groeien. “NLP helpt niet alleen in de omgang met je personeel, maar helpt ook bij het stellen van doelen. Hoe stel je doelen die je daadwerkelijk kunt behalen? En hoe maak je van een idee ook een praktisch, werkelijk uitvoerbaar plan?” Bovendien gaat NLP niet alleen over het contact met anderen, maar ook over echt in contact staan met jezelf. Lieke: “Je hebt vast weleens dat bij het nemen van een beslissing je verstand iets anders zegt dan je gevoel. Ook daar helpt NLP bij. Hoe zorg je dat je gedrag en je gevoel helemaal aligned zijn bij de keuzes die je maakt? En hoe zorg je dat dit past bij je waarden en overtuigen én bij wie jij bent als mens.”    

“NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren en is een methodiek die echt werkt vanuit de praktijk”, legt Lieke uit. “NLP wordt gebruikt als tool om patronen te achterhalen. Zo kun je erachter komen welke gedragspatronen jij hebt, je omgeving heeft en wat daarin wel of niet werkt.” We nemen de buitenwereld allemaal op door middel van onze zintuigen, maar iedereen reageert daar op een eigen manier op. Via een intern proces worden deze zintuiglijke waarnemingen omgezet in communicatie en gedrag. Dat proces is bij iedereen weer anders. “NLP geeft handvatten om je bewust te worden van deze waarnemingen, gedachtepatronen en gedragingen. Zo kun je ontdekken wat voor jou en de mensen om je heen wel of niet werkt.” Uiteindelijk zorgt NLP er dus voor dat je – waar nodig – veranderingen in je communicatie en gedrag kunt toepassen, met betere resultaten als gevolg.

Steeds meer horecaondernemers verdiepen zich in NLP, om zo hun team optimaal te laten presteren. Betere communicatie levert immers een soepeler proces en uiteindelijk ook een hogere gasttevredenheid op. Wat houdt NLP precies in? En hoe kan jij ook succesvol gebruikmaken van deze methode? We leggen vijf vragen over NLP voor aan Lieke Molenaar, NLP-expert en eigenaar van trainingsbureau VUUR.

Wat is NLP?

“NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren en is een methodiek die echt werkt vanuit de praktijk”, legt Lieke uit. “NLP wordt gebruikt als tool om patronen te achterhalen. Zo kun je erachter komen welke gedragspatronen jij hebt, je omgeving heeft en wat daarin wel of niet werkt.” We nemen de buitenwereld allemaal op door middel van onze zintuigen, maar iedereen reageert daar op een eigen manier op. Via een intern proces worden deze zintuiglijke waarnemingen omgezet in communicatie en gedrag. Dat proces is bij iedereen weer anders. “NLP geeft handvatten om je bewust te worden van deze waarnemingen, gedachtepatronen en gedragingen. Zo kun je ontdekken wat voor jou en de mensen om je heen wel of niet werkt.” Uiteindelijk zorgt NLP er dus voor dat je – waar nodig – veranderingen in je communicatie en gedrag kunt toepassen, met betere resultaten als gevolg.

In welke situaties kan
NLP toegepast worden?

“NLP gaat over contact maken, over hoe je op een fijne en makkelijke manier met mensen in contact kan zijn, ook al zijn die mensen heel anders dan jij”, legt Lieke uit. “NLP helpt om makkelijker tot de kern te komen, makkelijker vragen te stellen en opener met elkaar te communiceren. Dat is in heel veel situaties toepasbaar, zowel zakelijk als privé.” Lieke is ervan overtuigd dat hoe meer je zelf groeit, hoe meer je onderneming de ruimte krijgt om te groeien. “NLP helpt niet alleen in de omgang met je personeel, maar helpt ook bij het stellen van doelen. Hoe stel je doelen die je daadwerkelijk kunt behalen? En hoe maak je van een idee ook een praktisch, werkelijk uitvoerbaar plan?” Bovendien gaat NLP niet alleen over het contact met anderen, maar ook over echt in contact staan met jezelf. Lieke: “Je hebt vast weleens dat bij het nemen van een beslissing je verstand iets anders zegt dan je gevoel. Ook daar helpt NLP bij. Hoe zorg je dat je gedrag en je gevoel helemaal aligned zijn bij de keuzes die je maakt? En hoe zorg je dat dit past bij je waarden en overtuigen én bij wie jij bent als mens.”    

“Ik ben ervan overtuigd dat mensen echt zelf moeten willen, dus dat staat voorop”, stelt Lieke. “Maar als er één branche is waar het draait om in contact zijn met mensen, dan is het de horeca wel. Bovendien moet je de processen heel goed regelen, je moet multitasken en hebt met veel personeel te maken, dat zijn allemaal factoren waarbij NLP enorm veel kan helpen.” Daarnaast merkt Lieke op dat het de laatste jaren in de horeca steeds minder gaat over de doelstelling en meer over doelstemming. “Een goede sfeer, een fijne energie en trots voor je vak zijn steeds belangrijkere waarden in de horeca. Dáár willen ondernemers aan werken.”

Waarom is het voor
horecaondernemers
zinvol om NLP te
gebruiken?
Hoe ziet een
trainingstraject NLP
eruit?

“Nou, een NLP training is geen kant-en-klaar verhaal”, legt Lieke uit. “Iedereen ontdekt weer iets anders over zichzelf, het is heel erg ervaringsgericht. We gaan aan de slag met oefeningen en tools om NLP toe te passen.” Als voorbeeld noemt Lieke een oefening die de deelnemers bewust maakt van de verschillende interne wereldbeelden die we hebben. “We hebben allemaal onze eigen voorstelling van de wereld, dat is bij iedereen anders. Laatst was er een horecaondernemer die er van overtuigd was dat hij en zijn personeel zowel in de grote lijnen als op de details volledig op elkaar waren afgestemd. Toch liepen er vaak dingen fout in zijn zaak. Vervolgens deden we een oefening met associaties: ik noemde een woord en iedereen moest de eerste zes woorden opschrijven die ze daarmee associeerden. Wat denk je? Niemand uit zijn team noemde dezelfde woorden. De ondernemer was helemaal in verwarring, maar trok wel zijn les: hij moest dus veel meer vragen stellen om te checken of iedereen elkaar écht begrijpt.”    

Wat zijn de reacties van
horecaondernemers die
hiermee aan de slag gaan?

Ik had eens een medewerker in mijn training en in eerste instantie vond hij vooral dat zijn baas moest veranderen. Maar na een aantal oefeningen begon hij in te zien dat hij niet moest proberen om zijn baas te veranderen, maar dat hij zijn eigen gedrag moest veranderen en daarmee wél zijn baas kon beïnvloeden. Dat was een waardevol inzicht voor die persoon, dat als hij iets wilde veranderen, dat hij dan bij zichzelf moest beginnen.” Daarnaast herinnert Lieke zich ook nog goed de ontwikkeling van een kok die ze een aantal jaar geleden in training had. “Hij was opgeleid via de harde leerschool en vertoonde in de training aanvankelijk ook wat onaangepast gedrag, hij was behoorlijk fel. Maar in de loop van de training maakte hij echt een verandering door en uiteindelijk besloot hij naar aanleiding van de training het roer in zijn keuken volledig om te gooien. Hij wilde het vak niet langer met harde hand doorgeven, maar op een respectvolle manier communiceren in de keuken en een goede sfeer creëren. Hij stuurt me nu nog af en toe berichtjes dat de training hem zo veel inzicht heeft gegeven.” Natuurlijk gooit niet iedereen het roer zo radicaal om naar aanleiding van de training, maar voor velen heeft het wel een positieve invloed. “Veel mensen zeggen dat alles na de training veel makkelijker gaat: de communicatie verloopt soepeler, ze hebben veel minder discussies en ervaren überhaupt minder gedoe.”

Hoe verbeter je de service in een restaurant voor meer gasttevredenheid?