*/1

“IK ZIE HET ALS BELANGRIJKSTE TAAK VAN EEN GASTHEER OF -VROUW OM GASTEN EEN LEUKE TIJD TE BEZORGEN.”

Als je je als horecaondernemer ergens mee kan onderscheiden, dan is het wel gastvrijheid. Toch heeft lang niet elke horecamedewerker de beginselen van gastvrijheid nog scherp op het netvlies staan. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, vindt Patrick Treichl. Drie jaar geleden startte hij samen met compagnon Liam Joy Niemijer het bedrijf De Gastvrijheidscoach. We spreken Patrick over zijn bedrijf, de liefde voor horeca en het belang van gastvrijheid.

“Wij bieden een totaalpakket van tools, gadgets en oplossingen op maat om bij ondernemingen het gastheerschap te optimaliseren. Dit bieden we online aan in onze volledig gepersonaliseerde app en offline door middel van sessies en workshops. We leveren geen standaardpakket, maar kijken echt per klant wat er nodig is. Hiervoor werken we met een collectief van zorgvuldig geselecteerde ZZP’ers, vaak ondernemers of ex-ondernemers, allemaal met hun eigen specialismen.”  

Wat is De Gastvrijheidscoach?

“Ik vind het heel belangrijk dat de ondernemer ziet dat zijn investering in ons zich ook terugbetaalt. Die winst is op meerdere vlakken zichtbaar. Ten eerste stijgt door verbeterd gastheerschap de omzet van je zaak. Doordat je beter weet waar je gasten behoefte aan hebben, kun je ze ook meer bieden en dus meer verkopen. Daarnaast verbetert de teamspirit vaak. Zeker in een jong team is ‘gastvrijheid’ toch een redelijk abstract begrip. Wij maken dat concreet, bijvoorbeeld door tips te geven voor meer fooi. Zo zorgen we dat het begrip ‘gastvrijheid’ meer gaat leven.”

Wat levert De Gastvrijheidscoach
uiteindelijk voor ondernemers op?

“Het horecavak is de afgelopen tijd ontzettend veranderd. Toen ik tien jaar geleden van de hotelschool kwam, stonden stonden obers nog voor je klaar in keurige witte overhemden. Nu is het allemaal veel nonchalanter; losse t-shirtjes en getatoeëerde armen. Het is allebei oké, maar het is wel een verschuiving. Ik probeer zelf steeds te blijven anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en het beste van vernieuwing en tradities met elkaar te combineren. Maar veel bedrijven zijn daarin zoekende en kunnen wel een helpende hand gebruiken.”  

Waarom zijn jullie dit
bedrijf begonnen?

“Liam en ik hebben de gedachte: als we iets doen, dan willen we het nét een beetje anders doen. Het kan volgens ons altijd leuker, beter, gekker en vetter. We beginnen onze sessies dan ook vaak met onze gastvrijheidsquiz. Door het quiz-element zijn medewerkers snel gemotiveerd en krijgen ze op een toegankelijke manier meteen veel vakinhoudelijke kennis mee. De uiteindelijke boodschap van onze sessies is altijd dat wanneer je bewuster bezig bent met je werk, het meteen leuker wordt. Bedienen is meer dan het heen en weer rennen met borden en dienbladen. Als je het spel eenmaal snapt en leert hoe je de behoeften van je gast kunt bespelen, dan is dat heel gaaf. Daar werken we met onze sessies naartoe.”

Hoe doen jullie dat?

“Omdat je dan naar buiten laat zien waarom het supervet is om voor jou te werken. Het laat zien dat je de moeite neemt om in je (toekomstige) medewerkers te investeren. Bovendien kunnen wij bijvoorbeeld helpen met het opzetten van een passend beloningssysteem op basis van inzet en prestaties. Dat is in deze tijden ook belangrijk.”

Waarom is het juist in deze
tijden van personeelstekort
belangrijk om je personeel
goed op te leiden?

“Ik zie het als de belangrijkste taak van een gastheer of -vrouw om gasten een leuke tijd te bezorgen. Mensen gaan niet alleen uit eten om lekkere gerechten te proeven – dan kunnen ze ook wel iets laten bezorgen, maar júist voor de beleving. Speel daarop in: leer je gasten kennen door goed door te vragen, ontdek waar iemands interesses liggen en baseer daarop je suggesties. Dat is waar het om draait bij goed gastheerschap, die combinatie van oprechte aandacht, entertainment en advies.”

Tot slot: wat betekent
gastvrijheid voor jou?

het
geheim
van
gastvrijheid

Wanneer je een auto gaat kopen, weet de verkoper je alle ins en outs te vertellen over je potentiële bolide. Zo werkt het in een restaurant ook; je moet weten wat je verkoopt. Zorg dat je het menu volledig kent en weet waarmee er in de keuken gewerkt wordt.  

1. Weet wat je verkoopt

Oprechte interesse loont; alleen wanneer je je gast echt kent, kun je passend advies geven. Dat begint al bij de reservering. Vraag bijvoorbeeld of je gasten voor een speciale gelegenheid uit eten gaan en speel daar op de avond zelf handig op in. Hoe sneller je een gast leert kennen, hoe beter je ze van passend advies kunt voorzien.

2. Leer je gasten kennen

Je vraagt waarschijnlijk vaak genoeg aan een gast of het eten goed gesmaakt heeft, maar waarom zou je niet ook vragen of de service naar wens is geweest? Dat kan leiden tot waardevolle feedback of het zorgt ervoor dat de gast niet alleen het eten, maar ook jouw service beloont met een royale fooi. 

3. Vraag om feedback

de beste
gastvrijheid
3
x
Bekijk meer informatie over de opleidingen van De Gastvrijheidscoach

Als je je als horecaondernemer ergens mee kan onderscheiden, dan is het wel gastvrijheid. Toch heeft lang niet elke horecamedewerker de beginselen van gastvrijheid nog scherp op het netvlies staan. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, vindt Patrick Treichl. Drie jaar geleden startte hij samen met compagnon Liam Joy Niemijer het bedrijf De Gastvrijheidscoach. We spreken Patrick over zijn bedrijf, de liefde voor horeca en het belang van gastvrijheid.

“Wij bieden een totaalpakket van tools, gadgets en oplossingen op maat om bij ondernemingen het gastheerschap te optimaliseren. Dit bieden we online aan in onze volledig gepersonaliseerde app en offline door middel van sessies en workshops. We leveren geen standaardpakket, maar kijken echt per klant wat er nodig is. Hiervoor werken we met een collectief van zorgvuldig geselecteerde ZZP’ers, vaak ondernemers of ex-ondernemers, allemaal met hun eigen specialismen.”  

Wat is De Gastvrijheidscoach?

“Ik vind het heel belangrijk dat de ondernemer ziet dat zijn investering in ons zich ook terugbetaalt. Die winst is op meerdere vlakken zichtbaar. Ten eerste stijgt door verbeterd gastheerschap de omzet van je zaak. Doordat je beter weet waar je gasten behoefte aan hebben, kun je ze ook meer bieden en dus meer verkopen. Daarnaast verbetert de teamspirit vaak. Zeker in een jong team is ‘gastvrijheid’ toch een redelijk abstract begrip. Wij maken dat concreet, bijvoorbeeld door tips te geven voor meer fooi. Zo zorgen we dat het begrip ‘gastvrijheid’ meer gaat leven.”

Wat levert De Gastvrijheidscoach
uiteindelijk voor ondernemers op?

“IK ZIE HET ALS BELANGRIJKSTE TAAK VAN EEN GASTHEER OF -VROUW OM GASTEN EEN LEUKE TIJD TE BEZORGEN.”

“Het horecavak is de afgelopen tijd ontzettend veranderd. Toen ik tien jaar geleden van de hotelschool kwam, stonden stonden obers nog voor je klaar in keurige witte overhemden. Nu is het allemaal veel nonchalanter; losse t-shirtjes en getatoeëerde armen. Het is allebei oké, maar het is wel een verschuiving. Ik probeer zelf steeds te blijven anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en het beste van vernieuwing en tradities met elkaar te combineren. Maar veel bedrijven zijn daarin zoekende en kunnen wel een helpende hand gebruiken.”  

Waarom zijn jullie dit
bedrijf begonnen?

“Liam en ik hebben de gedachte: als we iets doen, dan willen we het nét een beetje anders doen. Het kan volgens ons altijd leuker, beter, gekker en vetter. We beginnen onze sessies dan ook vaak met onze gastvrijheidsquiz. Door het quiz-element zijn medewerkers snel gemotiveerd en krijgen ze op een toegankelijke manier meteen veel vakinhoudelijke kennis mee. De uiteindelijke boodschap van onze sessies is altijd dat wanneer je bewuster bezig bent met je werk, het meteen leuker wordt. Bedienen is meer dan het heen en weer rennen met borden en dienbladen. Als je het spel eenmaal snapt en leert hoe je de behoeften van je gast kunt bespelen, dan is dat heel gaaf. Daar werken we met onze sessies naartoe.”

Hoe doen jullie dat?

“Omdat je dan naar buiten laat zien waarom het supervet is om voor jou te werken. Het laat zien dat je de moeite neemt om in je (toekomstige) medewerkers te investeren. Bovendien kunnen wij bijvoorbeeld helpen met het opzetten van een passend beloningssysteem op basis van inzet en prestaties. Dat is in deze tijden ook belangrijk.”

Waarom is het juist in deze
tijden van personeelstekort
belangrijk om je personeel
goed op te leiden?

“Ik zie het als de belangrijkste taak van een gastheer of -vrouw om gasten een leuke tijd te bezorgen. Mensen gaan niet alleen uit eten om lekkere gerechten te proeven – dan kunnen ze ook wel iets laten bezorgen, maar júist voor de beleving. Speel daarop in: leer je gasten kennen door goed door te vragen, ontdek waar iemands interesses liggen en baseer daarop je suggesties. Dat is waar het om draait bij goed gastheerschap, die combinatie van oprechte aandacht, entertainment en advies.”

Tot slot: wat betekent
gastvrijheid voor jou?

Wanneer je een auto gaat kopen, weet de verkoper je alle ins en outs te vertellen over je potentiële bolide. Zo werkt het in een restaurant ook; je moet weten wat je verkoopt. Zorg dat je het menu volledig kent en weet waarmee er in de keuken gewerkt wordt.  

1. Weet wat je verkoopt

Oprechte interesse loont; alleen wanneer je je gast echt kent, kun je passend advies geven. Dat begint al bij de reservering. Vraag bijvoorbeeld of je gasten voor een speciale gelegenheid uit eten gaan en speel daar op de avond zelf handig op in. Hoe sneller je een gast leert kennen, hoe beter je ze van passend advies kunt voorzien.

2. Leer je gasten kennen

Je vraagt waarschijnlijk vaak genoeg aan een gast of het eten goed gesmaakt heeft, maar waarom zou je niet ook vragen of de service naar wens is geweest? Dat kan leiden tot waardevolle feedback of het zorgt ervoor dat de gast niet alleen het eten, maar ook jouw service beloont met een royale fooi. 

3. Vraag om feedback

de beste
gastvrijheid
3
x
Bekijk meer informatie over de opleidingen van De Gastvrijheidscoach
het
geheim
van
gastvrijheid