Het restaurant zit vol. De eventkalender puilt uit. De afsprakenagenda loopt over. En op enkele belangrijke plekken in de organisatie blijft het lastig om de juiste kandidaten te vinden. Ik krijg energie van dit soort drukte, maar ik ervaar ook dat het voor anderen soms moeilijk is. Wat op de loer ligt, is gekreun, gesteun en geklaag. Jammer, want zeuren levert niks op. Sterker nog, het kost alleen maar energie. Energie die je ook aan iets positiefs kunt besteden.
Een jaar of vijf geleden smachtten we allemaal naar de tijden van vandaag. Volle tafels en terrassen, een rinkelende kassa en een economie die op volle toeren draait. Maar nu hebben we de wind in de zeilen en blijven we tóch klagen. ‘Ik heb het te druk’, is wat ik het meest hoor. En ja, ik zeur daar ook over. Wel met humor overigens, want het lucht op. Toch is een oplossing beter dan die kortstondige opluchting. Het is vooral slimmer om in actie te komen voordat er een probleem ontstaat en het geklaag begint. Ik stuur daar samen met mijn team actief op. En dat heeft positieve gevolgen.
Tim Wijdemans...
- heeft het druk (grapje!);
- is 32 jaar, getrouwd, heeft een dochter en verwacht binnenkort zijn tweede kind;
- is sinds 2017 directeur-eigenaar van Bonheur Horeca Groep in Tilburg;
- heeft de afgelopen tien jaar verschillende functies vervuld binnen Bonheur, dat 8 horecalocaties in Tilburg exploiteert;
- pakte het concept en interieur van La Nouvelle Auberge (onderdeel van Auberge du Bonheur) aan;
- staat met La Nouvelle Auberge vermeld in gastronomische gidsen GaultMillau, Michelin (3 vorkjes) en de prestigieuze Lekker Top 500.
Eerder dit jaar hebben wij bijvoorbeeld het restaurantconcept van Auberge du Bonheur volledig aangepast. La Nouvelle Auberge richt zich op een nieuwe, bredere doelgroep en we hebben onze visie op gastvrijheid aangepast. We werken met menu’s in plaats van een uitgebreide menukaart. Dat heeft ook intern verlichting gebracht. Het proces in de keuken is efficiënter en flexibeler. Hierdoor zijn we wendbaarder. Iemand zei me eens: ‘je hoeft een gat niet pas te dichten als het schip zinkt’. Dat is treffend voor hoe we dit hebben aangepakt. Ons restaurant was een goed geoliede machine met rendement. Toch hebben we verandering ingezet, met het oog op de toekomst en de optimalisatie van onze organisatie.
Ik doe tegenwoordig bewust mijn best om niet te klagen. En het werkt. Ik ben vrolijker en ga uitdagingen makkelijker te lijf. Een dag verloopt veel soepeler en dat heeft ongetwijfeld effect op hoe ik overkom bij anderen. Daarnaast heb ik ook zo mijn manieren om mijn eigen grootste klacht, het druk hebben, te tackelen. Ik denk niet meer in uren of dagen, maar in weken. In elke week zitten dingen die moeten. Dus die doe ik. Het liefst als eerste, zodat het gedaan is. Daarna is het een kwestie van prioriteiten stellen, flexibel zijn en bepaalde dingen ook gewoon niet doen. Nee leren zeggen. Op die manier ontstaat er rust en ruimte. In je agenda en in je hoofd. Dat zorgt voor een positieve flow, waardoor je scherper bent,
creatiever en effectiever. En dat is de brandstof die je als ondernemer elke dag keihard nodig hebt om succesvol te zijn en te blijven.
Ik denk niet meer in uren of dagen, maar in weken.
Tim draagt het stokje over aan Alex Boonman, Bestuurslid KHN & horecaondernemer.
Meld je aan en ontvang de volgende editie met de column van Alex als eerste in je mailbox.
Het proces in de keuken is efficiënter en flexibeler. Hierdoor zijn we wendbaarder.
Het restaurant zit vol. De eventkalender puilt uit. De afsprakenagenda loopt over. En op enkele belangrijke plekken in de organisatie blijft het lastig om de juiste kandidaten te vinden. Ik krijg energie van dit soort drukte, maar ik ervaar ook dat het voor anderen soms moeilijk is. Wat op de loer ligt, is gekreun, gesteun en geklaag. Jammer, want zeuren levert niks op. Sterker nog, het kost alleen maar energie. Energie die je ook aan iets positiefs kunt besteden.
Een jaar of vijf geleden smachtten we allemaal naar de tijden van vandaag. Volle tafels en terrassen, een rinkelende kassa en een economie die op volle toeren draait. Maar nu hebben we de wind in de zeilen en blijven we tóch klagen. ‘Ik heb het te druk’, is wat ik het meest hoor. En ja, ik zeur daar ook over. Wel met humor overigens, want het lucht op. Toch is een oplossing beter dan die kortstondige opluchting. Het is vooral slimmer om in actie te komen voordat er een probleem ontstaat en het geklaag begint. Ik stuur daar samen met mijn team actief op. En dat heeft positieve gevolgen.
Tim Wijdemans...
- heeft het druk (grapje!);
- is 32 jaar, getrouwd, heeft een dochter en verwacht binnenkort zijn tweede kind;
- is sinds 2017 directeur-eigenaar van Bonheur Horeca Groep in Tilburg;
- heeft de afgelopen tien jaar verschillende functies vervuld binnen Bonheur, dat 8 horecalocaties in Tilburg exploiteert;
- pakte het concept en interieur van La Nouvelle Auberge (onderdeel van Auberge du Bonheur) aan;
- staat met La Nouvelle Auberge vermeld in gastronomische gidsen GaultMillau, Michelin (3 vorkjes) en de prestigieuze Lekker Top 500.
Eerder dit jaar hebben wij bijvoorbeeld het restaurantconcept van Auberge du Bonheur volledig aangepast. La Nouvelle Auberge richt zich op een nieuwe, bredere doelgroep en we hebben onze visie op gastvrijheid aangepast. We werken met menu’s in plaats van een uitgebreide menukaart. Dat heeft ook intern verlichting gebracht. Het proces in de keuken is efficiënter en flexibeler. Hierdoor zijn we wendbaarder. Iemand zei me eens: ‘je hoeft een gat niet pas te dichten als het schip zinkt’. Dat is treffend voor hoe we dit hebben aangepakt. Ons restaurant was een goed geoliede machine met rendement. Toch hebben we verandering ingezet, met het oog op de toekomst en de optimalisatie van onze organisatie.
Ik doe tegenwoordig bewust mijn best om niet te klagen. En het werkt. Ik ben vrolijker en ga uitdagingen makkelijker te lijf. Een dag verloopt veel soepeler en dat heeft ongetwijfeld effect op hoe ik overkom bij anderen. Daarnaast heb ik ook zo mijn manieren om mijn eigen grootste klacht, het druk hebben, te tackelen. Ik denk niet meer in uren of dagen, maar in weken. In elke week zitten dingen die moeten. Dus die doe ik. Het liefst als eerste, zodat het gedaan is. Daarna is het een kwestie van prioriteiten stellen, flexibel zijn en bepaalde dingen ook gewoon niet doen. Nee leren zeggen. Op die manier ontstaat er rust en ruimte. In je agenda en in je hoofd. Dat zorgt voor een positieve flow, waardoor je scherper bent,
creatiever en effectiever. En dat is de brandstof die je als ondernemer elke dag keihard nodig hebt om succesvol te zijn en te blijven.
Ik denk niet meer in uren of dagen, maar in weken.
Tim draagt het stokje over aan Alex Boonman, Bestuurslid KHN & horecaondernemer.
Meld je aan en ontvang de volgende editie met de column van Alex als eerste in je mailbox.
Het proces in de keuken is efficiënter en flexibeler. Hierdoor zijn we wendbaarder.