*/1
de revolutie van de bezorgmaaltijd
sterrengerechten op de scooter

In grote wereldsteden zoals Londen en New York duiken ze steeds vaker op: luxe appartementen waarin de ‘keuken’ slechts bestaat uit een koelkast, een waterkoker en een magnetron. Het idee erachter? Werkende consumenten hebben steeds minder tijd en zin om zelf te koken. Door te kiezen voor een appartement zonder keuken, besparen ze flink op de vierkantemeterprijs van hun woning en dit bespaarde geld wordt vervolgens besteed aan luxe bezorgmaaltijden. Deze ontwikkeling lijkt misschien een ver-van-ons-bed-show, maar ook in Amsterdam zijn inmiddels de eerste appartementen zonder keuken opgeleverd. Het is slechts één van de vele signalen dat de revolutie van de bezorgmaaltijd in Nederland in volle gang is.

Nadat de detailhandel de afgelopen jaren een belangrijke stap naar de online wereld zette, lijkt nu de foodbranche aan de beurt. Maaltijdbezorgdiensten schieten als paddenstoelen uit de grond en met name in de grote steden rijden maaltijdkoeriers af en aan. Philip Padberg, adviseur en investeerder in de maaltijdbezorgbranche, voorspelt dat de ontwikkelingen in deze markt gigantisch worden. “Je zou kunnen stellen dat de retail van cd’s, dvd’s elektronica zo’n twintig jaar voorloopt op de foodbranche. Dat betekent dat we in het restaurantlandschap nu aan het begin staan van de hele internetontsluiting die bedrijven als bol.com en Coolblue al hebben gehad.” 

Inhaalslag

Ondanks deze veelbelovende voorspelling, twijfelen veel horeca-ondernemers nog over het belang van maaltijdbezorging. Zeker in het hogere restaurantsegment bezorgt in Nederland slechts een enkeling. Uit onderzoek van Misset Horeca blijkt dat deze horeca-ondernemers vooral vrezen dat de bezorgmaaltijd onderweg aan kwaliteit inboet. “Dat is natuurlijk iets waar je goed over na moet denken”, erkent horeca-trendwatcher Wouter Verkerk. “In je restaurant heb je als chef de mogelijkheid om aandacht te besteden aan de opmaak van je gerechten en een passende ambiance. Wanneer je je in de bezorgbranche begeeft, moet je je goed afvragen hoe je die beleving van je restaurant kunt vertalen naar je bezorgmaaltijden.” Als succesvol voorbeeld noemt Verkerk de burgers van Robert Kranenborgs Thrill Grill. “De onderdelen van die hamburgers worden los bezorgd met daarbij een leuk kaartje waarop in stappen staat uitgelegd hoe je de burger zelf moet opbouwen. Door de onderdelen apart te bezorgen blijft de kwaliteit van de burger gewaarborgd en met het toevoegen van zo’n stappenplan creëer je bovendien een beleving bij de consument thuis.” 

Beleving aan huis

Culinair ondernemer en bekroond chef-kok Ron Blaauw is sinds anderhalf jaar ook actief in de bezorgbranche en weet hoe belangrijk die beleving bij de bezorgde maaltijd is. “Om je te onderscheiden van de geijkte pizza of de standaard afhaalchinees, moet je zorgen dat de consument met jouw gerecht iets verrassends krijgt thuisbezorgd,” legt hij uit. “Wij hebben daarom heel goed over de verpakkingen nagedacht. Voor de rijsttafel hebben we bijvoorbeeld een heel mooie bezorgdoos laten maken, waar alle bakjes in kunnen. Op die manier wordt het echt als een soort cadeautje gepresenteerd.” 

De verpakking van gerechten

Langzaamaan durven kwaliteitsrestaurants ook hun eerste stappen te zetten in de bezorgbranche en zijn consumenten er steeds meer van op de hoogte dat het bezorgmenu gevarieerder is dan een pizza of een makkelijke hamburger. “Het is al lang niet meer zo dat bezorgd eten het snelle, ongezonde alternatief is als je geen zin hebt om te koken,” zegt Verkerk. “Consumenten weten heel goed waar ze behoefte aan hebben en willen dat kunnen laten bezorgen. Het is als restaurant dus ook belangrijk om steeds specialistischer te worden. Ik ken gezinnen in Amsterdam waarbij drie scooters op een avond langskomen: hij heeft zin in Indiaas, zij wil liever een koolhydraatarme salade en de kinderen krijgen nog iets anders. Dat is waar we naartoe gaan in de toekomst.”

Drie scooters op één avond

Bezorgservice Deliveroo is zich als geen ander bewust van deze ontwikkeling. “Wij zorgen dat de maaltijden die bezorgd worden, ook echt goed bezorgd worden. Daardoor zijn kwaliteitsrestaurants minder huiverig om hun maaltijden voor bezorging aan te bieden”, vertelt Stijn Verstijnen, directeur van Deliveroo Nederland. De uitdaging waar Deliveroo zich nu op focust is om iedereen te kunnen bedienen. Verstijnen: “Of je nu na het stappen zin hebt in een vette hap, of dat je in het park een gezonde salade wilt eten en of je nu in Amsterdam of in Nijmegen woont: het moet bij ons allemaal mogelijk zijn.” Ook Philip Padberg ziet daarin nog mogelijkheden. “Stel dat een consument nu elke dag eten bestelt, dan kunnen er twee dingen gebeuren. Óf diegene is veel te veel geld kwijt óf hij wordt vrij depressief van wat hij elke avond eet. Dat moeten we oplossen. Als we op den duur echt de keuken in ons huis willen vervangen, dan moeten we overal echt lekker, goedkoop, normaal en gezond eten kunnen bestellen.”

Van vette hap tot salades
  • Kijk kritisch naar de gerechten die je wilt gaan bezorgen; niet elk gerecht van jouw kaart leent zich automatisch voor bezorging. 
  • Wees je ervan bewust dat je bezorgmenu het visitekaartje is van jouw onderneming, zorg dus dat de kwaliteit van je bezorgmaaltijden altijd in orde is.
  • De online foodbranche vraagt om een andere strategie dan een fysiek restaurant. Zie de bezorging niet als bijzaak, maar beschouw het als een seperate internetonderneming. 
  • Het grote voordeel van maaltijdbezorging is dat je veel inzicht krijg in het gedrag van de consument: maak gebruik van deze data. Analyseer welke gerechten het populairst zijn of ontdek trends in een bepaald bestelgebied.
  • Denk goed na over de verpakking van je producten. Wat past bij de uitstraling en beleving van jouw onderneming? 
Tips om slim in te spelen op
de bezorgrevolutie
de revolutie van de bezorgmaaltijd
sterrengerechten op de scooter

In grote wereldsteden zoals Londen en New York duiken ze steeds vaker op: luxe appartementen waarin de ‘keuken’ slechts bestaat uit een koelkast, een waterkoker en een magnetron. Het idee erachter? Werkende consumenten hebben steeds minder tijd en zin om zelf te koken. Door te kiezen voor een appartement zonder keuken, besparen ze flink op de vierkantemeterprijs van hun woning en dit bespaarde geld wordt vervolgens besteed aan luxe bezorgmaaltijden. Deze ontwikkeling lijkt misschien een ver-van-ons-bed-show, maar ook in Amsterdam zijn inmiddels de eerste appartementen zonder keuken opgeleverd. Het is slechts één van de vele signalen dat de revolutie van de bezorgmaaltijd in Nederland in volle gang is.

Inhaalslag

Nadat de detailhandel de afgelopen jaren een belangrijke stap naar de online wereld zette, lijkt nu de foodbranche aan de beurt. Maaltijdbezorgdiensten schieten als paddenstoelen uit de grond en met name in de grote steden rijden maaltijdkoeriers af en aan. Philip Padberg, adviseur en investeerder in de maaltijdbezorgbranche, voorspelt dat de ontwikkelingen in deze markt gigantisch worden. “Je zou kunnen stellen dat de retail van cd’s, dvd’s elektronica zo’n twintig jaar voorloopt op de foodbranche. Dat betekent dat we in het restaurantlandschap nu aan het begin staan van de hele internetontsluiting die bedrijven als bol.com en Coolblue al hebben gehad.” 

Ondanks deze veelbelovende voorspelling, twijfelen veel horeca-ondernemers nog over het belang van maaltijdbezorging. Zeker in het hogere restaurantsegment bezorgt in Nederland slechts een enkeling. Uit onderzoek van Misset Horeca blijkt dat deze horeca-ondernemers vooral vrezen dat de bezorgmaaltijd onderweg aan kwaliteit inboet. “Dat is natuurlijk iets waar je goed over na moet denken”, erkent horeca-trendwatcher Wouter Verkerk. “In je restaurant heb je als chef de mogelijkheid om aandacht te besteden aan de opmaak van je gerechten en een passende ambiance. Wanneer je je in de bezorgbranche begeeft, moet je je goed afvragen hoe je die beleving van je restaurant kunt vertalen naar je bezorgmaaltijden.” Als succesvol voorbeeld noemt Verkerk de burgers van Robert Kranenborgs Thrill Grill. “De onderdelen van die hamburgers worden los bezorgd met daarbij een leuk kaartje waarop in stappen staat uitgelegd hoe je de burger zelf moet opbouwen. Door de onderdelen apart te bezorgen blijft de kwaliteit van de burger gewaarborgd en met het toevoegen van zo’n stappenplan creëer je bovendien een beleving bij de consument thuis.” 

Beleving aan huis

Culinair ondernemer en bekroond chef-kok Ron Blaauw is sinds anderhalf jaar ook actief in de bezorgbranche en weet hoe belangrijk die beleving bij de bezorgde maaltijd is. “Om je te onderscheiden van de geijkte pizza of de standaard afhaalchinees, moet je zorgen dat de consument met jouw gerecht iets verrassends krijgt thuisbezorgd,” legt hij uit. “Wij hebben daarom heel goed over de verpakkingen nagedacht. Voor de rijsttafel hebben we bijvoorbeeld een heel mooie bezorgdoos laten maken, waar alle bakjes in kunnen. Op die manier wordt het echt als een soort cadeautje gepresenteerd.” 

De verpakking van gerechten

Langzaamaan durven kwaliteitsrestaurants ook hun eerste stappen te zetten in de bezorgbranche en zijn consumenten er steeds meer van op de hoogte dat het bezorgmenu gevarieerder is dan een pizza of een makkelijke hamburger. “Het is al lang niet meer zo dat bezorgd eten het snelle, ongezonde alternatief is als je geen zin hebt om te koken,” zegt Verkerk. “Consumenten weten heel goed waar ze behoefte aan hebben en willen dat kunnen laten bezorgen. Het is als restaurant dus ook belangrijk om steeds specialistischer te worden. Ik ken gezinnen in Amsterdam waarbij drie scooters op een avond langskomen: hij heeft zin in Indiaas, zij wil liever een koolhydraatarme salade en de kinderen krijgen nog iets anders. Dat is waar we naartoe gaan in de toekomst.”

Drie scooters op één avond

Bezorgservice Deliveroo is zich als geen ander bewust van deze ontwikkeling. “Wij zorgen dat de maaltijden die bezorgd worden, ook echt goed bezorgd worden. Daardoor zijn kwaliteitsrestaurants minder huiverig om hun maaltijden voor bezorging aan te bieden”, vertelt Stijn Verstijnen, directeur van Deliveroo Nederland. De uitdaging waar Deliveroo zich nu op focust is om iedereen te kunnen bedienen. Verstijnen: “Of je nu na het stappen zin hebt in een vette hap, of dat je in het park een gezonde salade wilt eten en of je nu in Amsterdam of in Nijmegen woont: het moet bij ons allemaal mogelijk zijn.” Ook Philip Padberg ziet daarin nog mogelijkheden. “Stel dat een consument nu elke dag eten bestelt, dan kunnen er twee dingen gebeuren. Óf diegene is veel te veel geld kwijt óf hij wordt vrij depressief van wat hij elke avond eet. Dat moeten we oplossen. Als we op den duur echt de keuken in ons huis willen vervangen, dan moeten we overal echt lekker, goedkoop, normaal en gezond eten kunnen bestellen.”

Van vette hap tot salades
  • Kijk kritisch naar de gerechten die je wilt gaan bezorgen; niet elk gerecht van jouw kaart leent zich automatisch voor bezorging. 
  • Wees je ervan bewust dat je bezorgmenu het visitekaartje is van jouw onderneming, zorg dus dat de kwaliteit van je bezorgmaaltijden altijd in orde is.
  • De online foodbranche vraagt om een andere strategie dan een fysiek restaurant. Zie de bezorging niet als bijzaak, maar beschouw het als een seperate internetonderneming. 
  • Het grote voordeel van maaltijdbezorging is dat je veel inzicht krijg in het gedrag van de consument: maak gebruik van deze data. Analyseer welke gerechten het populairst zijn of ontdek trends in een bepaald bestelgebied.
  • Denk goed na over de verpakking van je producten. Wat past bij de uitstraling en beleving van jouw onderneming? 
Tips om slim in te spelen op
de bezorgrevolutie